JOVAN PETROVIĆ – (Rock opera) Oni što grabe meso sa stola / Multimedia Music, 2022 / CD, Dig / pop, rock (opera) / Srbija
Jovan Petrović, srpski je muzičar, glumac i multimedijalni umjetnik. Rođen u Beogradu, marta 1962. godine. Od 1971. godine živio je u Kruševcu. Od 1971-1973. godine seli se u Niš, da bi se ponovo vratio u Kruševac. Od 2001. do 2013. godine živio je u Novom Sadu. Od 2013. godine živi i radi u svom rodnom gradu, Beogradu. Osnovnu i srednju školu završio je u Kruševcu, kao i Osnovnu muzičku školu “Stevan Hristić”, 1974. godine, na duvačkom odseku (kod profesora Mihajla Avramovića), instrument truba. Poslije toga, prelazi na udaraljke i svira bubnjeve u raznim rock ‘n’ roll sastavima (Cor Leonis, Reklam Band, Kum, Bloohal, Maske dr Jobeca, Le svraka Bizarre, Oružjem protivu otmičara, Mad Vacuumcleaner, Minstrel, Presing, Protivotrov, Kristali, JovanPetrovic & Out of Tim Orshestra), sve do danas. Neki od pomenutih nose njegov autorski pečat. Oprobao se i u blues (Tarot, Argus) i jazz muzici (Jazz Quartet Saše Mitrovića). Član je Udruženja jazz, blues i rock muzičara Srbije – Beograd, od 1981. godine. Takođe, pohađao je i završio novinarsku školu (na Jugoslovenskom institutu za novinarstvo, 1989.) u klasi profesora Mileta Nedeljkovića, kao i školu glume kod poznatog dramskog pedagoga RTB-a, Bate Miladinovića (1985. godine). Radio je u avangardnom teatru “Teatar ZA” (1985-1995, Kruševac), u kome su odgajani poznati glumci – Vesna Trivalić, Sergej Trifunović, Vojin Ćetković, Nataša Šolak, kao i u profesionalnom “Kruševačkom pozorištu“, kao glumac. Paralelno je radio i muziku za pozorišne predstave. Član je i Udruženja dramskih umjetnika Vojvodine. Bavi se grafičkim dizajnom i crtežom. Član je Likovnog kluba “Dimitrije Simić”, KŠ (od 1996. godine).
Muzički interesi su mu – rock and roll, blues i jazz. od 1977. do 1980. godine počinje bavljenje muzikom sa svojom prvom grupom – Cor Leones. Godine 1981., 1982. i 1984., sa grupom muzičara, u Domu omladine i pionira “Mladost”, KŠ, svira Veče Johna Lennona (povodom tragične smrti tog velikog umjetnika). Godina 1982./83., (u vojsci), svira u vojničkom klubu (izmedju ostalih i sa bubnjarem grupe Bijelo dugme, Điđijem Jankelićem). Od 1983. do 1984. godine nastupa sa blues grupom Tarot i nastupa na festivalu “Rock Raport ’84“. Od 1984. do 1986. godine svira sa grupom Reklam Band. Sa njima, 1986. godine, prvi put učestvuje na jubilarnoj, 20-oj Giratijadi Zaječar. Od 1986. do 1990. godine, paralelno, radi u grupi Kum sa kojom snima maksi single u tada poznatom beogradsko studiju “O” (Oliver). Godine 1993., nastupa sa jazz kvartetom Prvi kruševački džez kvartet Saše Mitrovića (Gratz-jazz akademija). Od 1993. do 1994. godine, ponovo je sa blues grupom Tarot. Od mnogobrojnih nastupa, izdvaja se onaj u “MOJO” klubu u Senti, 1993. godine. Od 1994. do 1995. godine osniva grupu Maske dr Jobeca, sa pesnikom Milomirom Batom Cvetkovićem. U toj grupi svira i producira album pod nazivom, “Ne znam kako” (za izdavačku kuću “Forsaž“, Beograd) i nastupa po drugi put na Gitarijadi Zaječar, 1994. godine (gde dobijaju nagradu publike koja im je oduzeta zbog angažovanih tekstova pjesama – u vrijeme tadašnjeg predsjednika Slobodana Miloševića). Godine 1994., svira bubnjeve za Prslook Band, za album, “Sa malo manje sna” (izdavač – PGP RTS, Beograd). Godine 1995., osniva grupu Le svraka Bizarre sa kojom ostvaruje dva zvanična izdanja – single “Le svraka Bizarre” (1995.) i album, “Planeta Somanija II svet” (1996., u izdanju Panorama Records, Beograd i Myusic Yuser Records, Novi Sad). Godine 1997-1999., završava i drugi album, nazvan “Rusalje“, koji je rađen uz pomoć PC-ja (u digitalno-analognoj kombinaciji) i još uvijek nema zvanično izdanje. Godine 1997., ostvaruje se saradnja grupa Le svraka Bizarre i grupe Napred u prošlost iz Pančeva. Godine 2001., po dolasku u Novi Sad, svira sa grupom Minstrel. Od kraja 2001. do 2003. godine svira sa grupom Oružjem protivu otmičara sa kojom je snimio album “Maštoplov“, u izdanju BK Sound, Beograd. Zatim, od 2003. godine, u Novosadskom pozorištu, radi rock operu “Oni što grabe meso sa stola“, na stihove Bertolta Brehta – komponovao je i aranžirao muziku. Godine 2005., osniva grupu Nostradamus i po klubovima širom Vojvodine svira cover muziku. Godine 2005., svira u alternativnoj grupi Presing, Beograd. Godine 2006., u studiju “M“, RTV Vojvodine, snima četvrti album grupe Minstrel, nazvan “Iskra“, izdavač, Take It Or Leave It, Beograd (2007). Godine 2008., u studiju Positive Family, snima album grupe Pobesneli usisivač (ili ti, Mad Vacuumcleaner) pod nazivom “Obarač“. Takođe, u istom studiju snima i maksi single grupe Lea’s Friend, sa tri pjesme. Godine 2009., u studiju Positive Family, Novi Sad, snima rock operu “Oni što grabe meso sa stola“. Godine 2011., u produkcijskoj kući Res Media, Novi Sad, radi miks i post-produkciju rock opere “Oni što grabe meso sa stola“. Producent: Aleksandar Saša Lokner. Godine 2012., radi sa grupom Protivotrov, Novi Sad. U studiju R1 RNS, snima i producira maksi single sa 3 pjesme. Godine 2012., nastupa u MOJO klubu u Senti, sa grupom Argus (Tribute to Led Zeppelin). Godine 2013., eksperimentiše sa elektro-pop muzikom pod nazivom “Kosmonaut” (electro-natural music) i snima 4 numere (Novi Sad). Godine 2013., u ljeto, postaje član pop-rock grupe Kristali, Beograd. Godine 2015., svira i u grupi Lana, poznate kompozitorke i pjevačice, Lane Toković iz Beograda. Godine 2017., objavljuje svoje autorsko djelo “Nabukodonosor“, maksi single, za muzičku izdavačku kuću Metropolis iz Beograda. Godine 2017., u zimu, osniva svoj muzički sastav JovanPetrovic & Out of Time Orshestra, Beograd. 2020. Napravio je kompletan album grupi Voodoo Popeye, pod nazivom “Mahtpnkc“, koji je objavljen za izdavačku kuću Multimedia Records iz Beograda.
Mogli bi se redati nazivi mnogih albuma kojima je bio producent ; liste pozorišnih predstava kojima je pisao muziku ; od 1980. do 1985. godine, u “Dom omladine“, Kruševac, kao režiser učestvuje u mnogim dečijim predstavama ; Jovan Petrović se pojavljuje i kao autor rock opere “Oni što grabe meso sa stola” (odabir pjesama, muzika, aranžmani i produkcija). Tekstovi su zasnovani na odabranim pjesmama iz knjige “Izabrane pjesme“, Bertolta Brehta.
Učesnici u projektu bili su – Tamara Dulić (vokal, prateći vokal) ; Nataša Petrović (vokal) ; Kristina Sabo Tokodi (violončelo) ; Petar Ivković (violina) ; Nenad Patković (klasična gitara) ; Branislav Panić (akustična gitara, rif gitara) ; Nenad Patković (klavir) ; Branislava Maravić (klavir) ; Aleksandar Saša Lokner (klavir, sekvencer, sintisajzer) ; Nenad Patković (Hammond orgulje, španska gitara) ; Marko Vešović (solo gitara) ; Petar Starčev (bass gitara) ; Jovan Petrović (vokal, bubnjevi, midi-instrumenti, semplovi, daire) ; Dušan Brković (midi-master) ; Nenad Zelić (bass gitara) ; Zoltan Simon (bubnjevi)
Odmah na početku mog teksta iskazao bih priznanje Jovanu Petroviću za profesionalan odnos prema samom sebi, a potom i u komunikaciji sa predstavnikom medija (meni). Prompto i svesrdno odmah je odgovorio svim mojim “dodatnim” zahtjevima kako bi ovaj prikaz njegovog vrijednog rada imao dostojnu prezentaciju. Želio bih da su i ostali muzičari takvi. Neka barem iz ovog primjera sagledaju što je to što trebaju imati spremno i prije nego se u javnosti oglase rezultatima svog rada – muzikom u digitalnom ili analognom obliku.
Projekat “(Rock opera) Oni što grabe meso sa stola” nastao je po ideji Jovana Petrovića, a na stihove Bertolta Brehta. Ovaj album sadrži kompleksnu i višeslojnu muzičku podlogu na koju se nadovezuju stihovi snažnih antiratnih poruka. Muzičku podlogu karakterišu muzičke međuigre mnoštva raznih instrumenata, a govorni djelovi su pjevani ili recitovani muškim ili ženskim glasovima. Ne manjkaju ni dokumentarni ulomci (kratki dijelovi govora – Josif Staljina, Winston Churchila, Teodore Roosvelt) koji podcrtavaju ideju (poruku) konkretnog muzičkog zapisa. Poruke tekstualnih poruka su, kako već i rekoh, antiratni i upravo se uklapaju u trenutnu tmurnu i turbulentnu političku situaciju kojoj na svjetskoj razini svjedočimo sa malim šansama da nešto, kao individue, bar malo promijenimo. Opirati se tim negativnim trendovima moramo, bez obzira koliko smo “mali“, a na tom tragu je i sadržaj ovog diskografskog izdanja.
Česte izmjene tempa i muzičke atmosfere održavaju punu slušateljevu pažnju. Takt za taktom su nepredvidljivi i neponovljivi. Rock opera je opera ili mjuzikl, a temelje se na modernoj rock muzici. Za razliku od običnog rock albuma, rock opera ima povezanu radnju. Taj slučaj je i sa ovim albumom. Mislim da se potpuni dojam može doživjeti isključivo kompletnim prikazom – muzika + protagonisti. Čak i ova predispozicija – audio zapis – daje dobru osnovu, kome se pruži ta prilika, za pogledati ovo djelo u cjelini. Za sada, na raspolaganju nam je samo ovaj audio zapis.
Jovan Petrović – “(Rock opera) Oni što grabe meso sa stola” – 1. Na sveto nikad ; 2. Radio ; 3. Legenda o mrtvom vojniku ; 4. Teatarski komunist ; 5. Kod gospode (iz nemačkog ratnog bukvara, Radnici vapiju za hlebom) ; 6. Oni što grabe meso sa stola ; 7. Oni odozgo kažu ; 8. Kad Mazalo preko razglasnika govori o miru ; 9. Kad oni odozgo govore o miru ; 10. Kad dođe do marširanja ; 11. Generale, moćno je vozilo tvoj tenk ; 12. Kad počne rat ; 13. Kad dobošar započne svoj rat ; 14. Nećemo više da se sporimo ; 15. Doći će dan kad ćete se zbog ovog kajati ; 16. Firer će vam pripovediti ; 17. Nadgrobni natpis ; 18. Protiv zavođenja
Foto: Marina Petrović
https://www.facebook.com/jovan.petrovic.7311 / https://www.youtube.com/playlist?list=PLxly0NjLGzUVxUB48bu8ahc1tV7ja1OxC /
YT – Jovan Petrović – Na sveto nikad
YT – Jovan Petrović – Radio