GREASEBALLS – Greaseballs / Dancing Bear Records, 2016 / CD, Vinyl / rockabilly / Hrvatska
Sredinu 80-tih u Zagrebu je snažno obilježio nastanak novog subkulturnog pravca – rockabilliya. Davor Viduka (kao gitarista i autor materijala), 1986. godine osniva bend Greaseballs. Kroz početnu fazu tog benda prolaze mnogi ljudi, ali pocetkom 1988. godine, postava se stabilizira. Davoru Viduki se prikljućuju: Vjeran Plavčić (vokal), Danilo Šerbedžija (ritam gitara), Darko Klarić (bass) i Arsen Novak (bubnjevi). U Zagrebu je tada egzistirao veliki broj kvalitetnih rockabilly grupa: Mississipi Queen, Rockin Kids, Mačke, Moonlight Cats, Fantomi…, ali Greaseballs su, nedvojbeno, bili glavna pokretačka snaga tog novog vala.
Greaseballs su imali više od 20 rasprodanih koncerata u kultnom Kulušiću, ali i veći broj svirki u drugim zagrebačkim klubovima (Pauk, Lap, Press 101, Mate Balota, Saloon, Jabuka, Rock Caffe, Klub 88, Đuro Đaković i sl.). Nastupali su i sa drugim bendovima i to u većim koncertnim dvoranama ili na raznim Open air festivalima (Dom sportova, Trnjanski kresovi, Maksimir, SKUC itd…). Bilo je dosta koncerata po Hrvatskoj i cijeloj Jugoslaviji, među kojima ističu – dvije godine zaredom, nastup na Subotičkom festivalu (gdje su u studiju Gabora Lengjela snimli 4 demo snimke). Potom pobjeđuju na Demo X-u (radijskoj emisiji), slijede koncerti u Sarajevu, Banja Luci, Zenici, Osijeku, Rijeci, Novom Sadu, Karlovcu, Ljubljani itd.
Greaseballsi su došli do ugovora za snimanje prvog albuma, za najjačeg tadašnjeg izdavača – za Jugoton. Album je snimljen u produkciji Saleta Radulovića iz grupe Psihomodo Pop, u studiju Janka Mlinarića Trulog, a uz superviziju renomiranog Ivana Pike Stančića. Trebao je izaći u jesen 1990. godine, kada je i bio najavljen. Odlazak gotovo kompletne postave u vojsku, odgađa izlazak snimljenog albuma. Album ne izlazi, nema ga tko promovirati ili odsvirati. Početkom rata u Hrvatskoj, nakon par uspješnih svirki, bend se razilazi i ne nalazi smisao daljnjeg zajedničkog sviranja.
Jedini koji se nastavio aktivno baviti muzikom bio je Davor Viduka – koji je svirao (a nerijetko se ispoljavao i kao autor) u bendovima Majke, Pipsi, Kojoti i Kawasaki 3p (gdje i danas svira). Vjeran Plavčić je kratko vrijeme pjevao u grupi Rizol te se kasnije posvetio TV produkciji. Danilo Šerbedžija završio je studij režije te je povremeno svirao sa ocem, Radom, Liviom Morozinom, pulskim punk bendom Figli di Bruno Atomico… Darko Klarić je bio u grupi Nikad robom, a CD je snimio sa grupom Interzone.
Diskografski, Greaseballsi su ostali zabilježeni samo na nekoliko kompilacija od kojih su najvažnije: “Omladina ’89” (LP – vinil, PGP RTB) ; “Blue Moon” (LP – vinil i cass., Jugoton 1990.) ; “CROcabilly” (kompilacija hrvatskih rockabilly bendova, Aquarius Records 2008.).
Članovi benda Greaseballs se 2011. godine opet okupljaju i počinju s koncertima, a 2016. godine izdaju album, “Greaseballs” (CD i vinil), za diskografsku tvrtku Dancing Bear.
Greaseballs su – Davor Viduka (solo gitara, prateći vokali) ; Danilo Šerbedžija (ritam gitara, prateći vokali) ; Vjeran Plavčić (vokal) ; Ivica Dajak (bubnjevi) ; Darko Klarić (bass gitara).
Rockabilly je muzički stil nastao početkom i sredinom 50-tih godina prošlog stoljeća, u Americi, a nastao je spajanjem rock and rolla i hillbillya. Inicijalno, popularizirali su ga umjetnici kao što su Johnny Cash, Bill Haley, Buddy Holly, Elvis Presley, Carl Perkins, Eddie Cochran, Bob Luman, Jerry Lee Lewis… Kao muzički stil, imao je svoje uspone i padove, a održao se do današnjih dana, više kao subkulturna pojava. Naravno, rockabilly je imao sljedbenike i u našem regionu. Njegovu zastavu, evo, nose i članovi zagrebačkog benda Greaseballs.
Album, “Greaseballs“, koji držim u rukama, upravo je sa materijalom nastalim, davne, 1990. godine (pogledati početak ove priče), uz jedan dodatak – pjesma “ABS” koju potpisuje Danilo Šerbedžija. Iako je od nastanka ovog materijala proteklo 26 godina, oda je to prohujalom vremenu i sa jakom nostalgijom za nekim “sretnijim vremenima“. Album stoji kao zvučni zapis iz dana mladosti i bezbrižnosti.
Neke pjesme pjevaju na hrvatskom, a neke na engleskom jeziku. Imaju i dosta gostiju – Đorđe Stijepović (kontrabas) ; Ivana Rushaidat (gostujući vokal) ; Tomislav Vukelić Tomfa (gostujući vokal) ; Mario Bočić (tenor i bariton saksofon) ; Gojko Tomljanović (klavijature) ; Tomislav Oštrić (harp).
Glavninu tereta, na svojim plećima, iznio je Davor Viduka – kao autor većine materijala i kao kohezioni faktor ovog projekta. Ostatak albuma krase tri obrade (“Novi Kadilak“, “16 tona” i “KKK“), kao i Šerbedžijina “ABS“. Ovaj album daje dovoljno dobrog materijala da se kvalitetno razdrmate (jer rockabilly rijetko koga ostavlja indiferentnim). Bila bi prava šteta da je ovaj album zauvijek ostao “u bunkeru“, da nije ugledao svijetlo dana. Za pozdraviti je potez izdavača, zagrebačkog Dancing Beara, da se odlučio na taj poslovni potez.
Po mom skromnom sudu – ovaj materijal ima dovoljno kvaliteta i ozbiljnosti u pristupu za veoma pozitivnu ocjenu.
Greaseballs – “Greaseballs” – 1. Stari vlak ; 2. Baj Baj Baj (feat. Tomislav Vukelić Tomfa) ; 3. Ona je tako vruća ; 4. Novi Kadilak ; 5. 16 tona (feat. Ivana Rushaidat) ; 6. Marina ; 7. KKK ; 8. Rockabilly Rebel ; 9. Ljubi me nježno ; 10. Večeras ; 11. Party ; 12. ABS.
www.facebook.com/Greaseballs-189352101096486
YouTube – Greaeseballs – Baj, Baj, Baj (feat. Tomislav Vukelić Tomfa)
YouTube – Greaseballs – Marina
.
. .
. . .
Recenzent:
Dragutin Matošević
Tuzla, Bosna i Hercegovina
. . .
. .
.